Saturday, August 29, 2015

Wear the right size - love your assets!

Salam.

Harini aku nak cerita sikit pasal hal kewanitaan. Aku akan sebolehnya menggunakan term yang sesopan mungkin supaya tak menimbulkan unsur yang tidak sepatutnya. Haha

Tahukah anda, 80% wanita dalam dunia memakai saiz brassiere yang salah?

Dan sebelum ni aku termasuklah dalam golongan 80% tu. Alhamdulillah lately aku diberi kesedaran untuk mendapatkan saiz yang betul. 

Since puberty lagi I was gifted with small figure and big assets. Dulu main tibai je pakai size apa pun and design apa pun. Sebab tengok kawan-kawan boleh pakai. Padahal obviously I couldnt wear halter or strapless. Not even half or 3/4 cups. This was because I didnt know that I was wearing the wrong size, and worse, I went to stores yang didnt provide MY size. 

Of course, common brands dekat Msia ni only cater sizes yang diorang rasa somewhat 'normal', which means small cups for small figure, big cups for fuller figures. So macam mana dengan those petite girls with bigger assets? What they did, was suggesting me the closest size that they can provide. And of course, although I thought I felt comfortable, it was actually making things worse.

Sampai la aku bersalin, the size I used to wear lagilah jadi merapu-rapu. Tak support my assets at all. Instead of assets ikut brassiere, ni jadi brassiere pulak yang follow mana assets pergi. Ditambah pulak dengan tengah nursing sekarang, I noticed my assets jadi saggy and my back starts to ache. 

So few days ago aku decide untuk invest in getting the right brassiere. Aku google brands that carry larger cups and minimizer brassieres and found out about Xixili, Marks & Spencer, and Triumph. Aku dah try Triumph (the maximum cup that they have) but still tak ok. So I went to Xixili and get a proper measurement. There, I learnt a lot from the Chinese salesperson auntie.

According to her, I need to wear a full coverage design brassiere. Not only the correct size. Sebab cutting yang berlainan, walaupun size yang sama, tak tentu lagi boleh give enough support. Rupanya aku punya band is one size smaller and cup a few size bigger. Auntie tu bagi aku 5-6 designs untuk try and dia tunjuk mana yang fit and tak. I immediately understood what she meant. See? Betapa pentingnya pergi kedai yang betul dan dapatkan proper fitting and consultation.


Apa faedahnya pakai size dan design yang betul ni?

1) prevents sagging assets

Auntie tu cakap disebabkan selama ni aku pakai size yang salah and tak support, assets tu 'jatuh' due to gravity. Macam belon, makin lama makin layut, thats why size pun makin lama makin bertambah.
 
Seriously, bila pakai size betul, terasa beza dekat badan because the weight of your assets distributes evenly throughout your body. Rasa ringan je.

2) prevents back ache and corrects body posture

3) baju jadi longgar!

Aku punya bahu 14.5", lilit waist 26". Sepatutnya aku boleh pakai baju saiz S-M, tapi disebabkan assets yang agak menyerlah, I resorted to L and above. Because of that, aku nampak lebih besar daripada realitinya. Encik suami pun tak berapa suka aku pakai shawl sebab walaupun labuh, 'scallop' dia tu macam accentuate aku punya assets sebab dia 'ke depan'. Sedih tau.

Bila pakai the correct brassiere, terus terasa longgar jubah yang selama ni muat-muat dekat bahagian chest. Baju pun 'jatuh' je, tak 'ke depan', and tak bagi illusion as if perut aku buncit, macam sebelum ni.

See? Dapatlah kurangkan attention mata-mata orang ke situ! 


Aku rasa gambar ni dah cukup memberi idea tentang explanation aku kat atas tu. Sumber : google.


Jadi kepada wanita-wanita di luar sana, selain dari beli handbag, kasut, dan baju mahal-mahal tu, invest la sikit untuk get a proper fitted brassiere. Bukan untuk sekarang je tapi untuk masa depan jugak. Walaupun kat dalam tu orang tak nampak, tapi sebenarnya kesannya nampak di luar tau, even labuhkan tudung sekalipun. Pada yang dah kahwin, kalau suami anda mempertikaikan kenapa yang dalam tu sama harga atau lagi mahal dari yang kat luar, bawak je dia pergi kedai dan suruh salesperson tu ceramah kat dia jugak. Alah, untuk suami anda jugak kan? Hehe

Ok, semoga bermanfaat!




P/s: first time update blog guna phone.




No comments:

Post a Comment

Talk to me! :)