Wednesday, May 13, 2015

[Tips] Naikkan Hb

Salam :)

Aku baru balik check up untuk 36 weeks dekat KK. Alhamdulillah.. Sumenye normal except that kaki aku bengkak so lepas ni kena biweekly BP monitoring. Sebab takut ada risiko Pre Eclampsia kan. Dah hujung-hujung ni.. redha jelah. Nasib la KK dekat je ngan rumah. Tapi bercinta juga la nak pegi selalu. Nasib nasib.


Yang paling menggembirakan aku adalah Hb yang naik dari:


11.1 --> 13.1!



Alhamdulillah. Syukur sesangat! Last Hb aku atas 12 adalah waktu baru 10 minggu okey.




Selain Hb, yang aku risaukan adalah weight gain. HAHAHA. Nasib baik tak naik banyak.





So kat sini aku nak share la ape benda yang aku buat untuk naikkan Hb ni.


  1. Macam yang aku dah state dalam entry tentang supplement ni, aku memang dah diprescribekan oleh doktor untuk consume 2 biji iron tablet sehari. Sampai sekarang aku masih teruskan dengan penuh disiplin ye. Haha. Walaupun tak sedap langsung. Blergh
  2. Pastikan ambil supplement waktu perut kosong
  3. Makan supplement dengan juice yang banyak vitamin C. Aku makan dengan Twister orange.
  4. Setiap hari aku dipaksa oleh encik suami untuk makan buah delima. HAHA. Aku rasa buah delima ni membantu jugak sebab dia kaya vitamin C. Selain tu dia jugak membantu dalam mengawal blood pressure tau. So bagus la untuk aku yang berisiko ni. Lagipun, makanan sunnah of course la terbaik. Aku makan gitu je. Kalau rajin korang buat la campur salad ke.
  5. Lagi satu makanan sunnah yang aku ada consume adalah buah kurma dan pati kurma. Tapi yang ni aku admit awal-awal aku tak konsisten. Tapi insyaAllah membantu jugak.
  6. Kurangkan (kalau boleh jangan ambil langsung) kafein! Tapi disebabkan aku seorang caffeine addict, aku memang kena minum jugak setiap hari at least teh. So.. apa yang aku buat adalah jarakkan pengambilan teh tu dengan supplement. Tapi still, better jangan ambil langsung. Jangan ikut perangai aku ye. Hihi. Tadi lepas checkup sempat pi beli neslo ais bungkus ikat tepi kat kafe KK. Dalam hati "mampuih aku kalau bertembung dengan doktor" kihkihkih
  7. Makan makanan yang kaya zat besi. Contohnya bayam, kerang, daging merah. Yang ni of course la kan.. Sepatutnya yang paling utama. Tapi disebabkan barang dapur kat rumah aku ni agak limited, so part ni memang aku surrender la. Cuma aku banyak makan roti dan kacang panjang.


Tu jela kot yang aku buat. Harap-harap maintain takde masalah sampai bersalin nanti. Aminnn.



Btw, ramai betul orang mengandung sekarang ye. Dulu biasanya aku datang KK pukul 7.45, pukul 8 dah pegi test urine and Hb dah. La ni datang pukul 7.45, 8.30 baru dapat nombor. Dahla aku sengaja minum banyak-banyak.. tak pasal-pasal tak tahan nak ter wee wee. Haha.



Bye korang!






2 comments:

  1. Sket lagi baby nak keluar. Yeehuuu

    Mesti Ika tazabar nak start berdiet. Tazabar nak jumpa org baru. Cam tak caye je kan?

    Banyak tu naik Hb. Good job... Nanti anak2 seterusnya dah ada experience. No big deal dah. :)

    Kte rasa ibu2 sume pakat nak ada baby baru time raya la. Tu sbb sume pakat pregnant waktu2 camni. HAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe sangat.. Rasa aneh bila fikir kite dok usung makhluk dekat 3kg dalam perut ke hulu ke hilir. Tup tup sok lusa nak keluar dah.

      Tak sabar nak kurus balikkkk! Hahahaha

      Delete

Talk to me! :)