Friday, May 22, 2015

Weight gain sepanjang pregnant

Salam :)


Aku taktaulah orang lain. Tapi aku excited nak berpantang. Taktaulah kenapa. Mungkin bab yang paling aku excited adalah part nak kena urut, bertungku, berbengkung bagai tu.

Oh by the way.. husband dah decide.. seminggu aku berpantang kat rumah mertua, selebihnya dekat rumah mak aku sendiri.

Bila fikir balik, kesian juga kalau aku chow balik rumah mak aku awal-awal. Tak sempat laki aku nak gomol baby sado puas-puas. Jadi aku pun bersetuju jelah dengan apa-apa yang dia decide.

Dan aku cakap kat dia awal-awal, dia kena mandikan baby masa baby baru-baru lahir. Kahkahkah.. anak bongsu la katakan, pegang baby pun tak biasa.. ni pulak nak mandikan. Seriau aku nak pegang baby lagi-lagi tengah tak kuat camtu.






Atas nasihat kakak aku, kitorang beli baby bath bed ni. Warna biru.
Puas jugak la merajuk ngan encik suami sebab pada dia tak perlu pun.
Sebab malas layan aku merajuk, dia pun setuju jelah. Kahkahkah





Aku tanya mak mertua, kat sini ada tukang urut ke.. mak mertua aku kata ada. Hopefully ok lah.. kalau boleh aku nak start berurut bertungku berbengkung sume tu awal-awal.






Sesetengah orang tak suka berpantang mungkin sebab terperap dalam rumah.. atau makanan pantang tak sedap. Aku pulak jenis memang tak berapa keluar rumah.. so takdelah aku kisah sangat pun terperap. Lagi-lagi dah sarat ni.. seminggu sekali laki aku cuti time tu jela keluar kot. Aku paksa jugak diri berjalan supaya mudah sikit nak bersalin. Tu pun jalan sikit aku dah mengadu sakit kaki sakit pinggang sume nak sakit.. dasar mengada-ngada haha.

Makanan pantang pulak aku rasa ok je kot.. sebab aku memang suka makanan bakar, kukus, rebus ni. Nanti pantang umah mak aku, aku nak request ikan stim hari-hari la. Feveret tu






Matlamat berpantang macam yang aku cakap haritu.. of course untuk turunkan berat badan. Aku tengok Irine Nadia baru 18 hari pantang dah slim melim.. pergh terus aku terinspirasi.





Tapi aku ni, sebelum pregnant jenis berat statik je. Once dah turun, dia akan dok macam tu je. Or kalau sekali dia naik, dia terus susah nak turun-turun. Haha.

Masa sekolah dulu aku bam bam. Berat average 49-51kg. Makanan asrama sedap sangat agaknye. Haha. Asrama ngan kelas pulak tingkat bawah je.. tak bersenam langsung aku waktu tu. Memang dia dok tang tu jelah.

Start masuk matrix pulak berat aku turun mendadak, mungkin sebab schedule packed and kebetulan matrix aku tu berbukit-bukit, plus bilik aku tingkat atas sekali and blok paling jauh. Haha.. masa tu average dalam 44-46kg. Dia dok tang tu sampai la aku buat degree, pastu kawen dan kerja. Lama tu.. 2007 sampai 2014. Kira 6-7 tahun jugak la. Paling sekeping time kerja la. Baju-baju pun menggelobos je.





TIBA-TIBA BILA PREGNANT NI NAIK 11 KG!


Dari 46 kg --> 57 kg. Tu pun baru 38 minggu ni. Masih ada 2 minggu lagi okeh! Haha

Maka aku sangat la risau lepas bersalin pun berat aku tak turun banyak. Takut dia statik je. Apetah lagi nak balik ke berat zaman anak dara. Takut dia tepu sangat dok berkumpul jadi selulit. Lagi-lagi tang hips and peha.. adoi XD




Ni weight gain aku dari awal pregnant. Minggu 6 --> minggu 26.
Nampak tak kenaikan mendadak disitu.



Minggu 28 --> minggu 37. 
Tapi dah hujung-hujung pregnant ni weight gain slow pulak.




Mengikut analisa aku, berat aku paling naik mendadak waktu minggu 10-28. Dalam masa 4 bulan setengah tu, berat aku naik 9kg. Padahal patut secara fisiologinya berat orang pregnant naik mendadak waktu 3rd trimester.. sebab masa tu baby tengah rapid growth. Aku terbalik pulak. Zzz. 




Aku syak culprit nye adalah ubat muntah aku. Haha. 

Sebab bila aku morning sickness sebab makanan lambat hadam --> consume ubat muntah supaya cepat hadam makanan --> sekejap je dah lapar balik --> kena makan lagi untuk elak gastrik pulak --> cycle goes on.

So aku memang makan banyak meskipun aku morning sickness teruk waktu tu. Mungkin sebab tu jugaklah weight gain aku banyak waktu 1st and 2nd trimester. Tu yang sampai 3 kali buat MGTT tu. Doktor pun heran.. kata muntah teruk tapi berat naik banyak. Haha

Tapi takpelah.. yang penting berat baby tetap menepati yang sepatutnya. 






Kesimpulannya aku tak sabar nak berpantang betul-betul. Harap-harap bersalin normal supaya boleh start Phytonatal tu awal. Dan kalau Phytonatal tu ok, aku ingat nanti nak try Phyto Cleanse Plus dengan Akar Herbanika jugak. Tu cadangan nye je lah.. Macam yang aku selalu cakap, aku jenis susah sikit nak compliant lagi-lagi benda yang kena telan ni haha.. 

Aku jumpa IG yang jual barang NR quite murah jugak. Kalau consistent nanti, next barang NR aku nak beli kat akak ni pulak lah. Dia sendiri pun memang amalkan NR ni.





Huish panjang pulak aku membebel sorang-sorang ni. Ok lah besok genap 38 minggu sudah. Masih menanti baby sado dengan penuh sabar. Hikhik. Doakan sumenye lancar-lancar saje! Bye korang




No comments:

Post a Comment

Talk to me! :)